-
dostępność architektoniczną,
-
cyfrową,
-
informacyjno-komunikacyjną.
W związku z powyższym, planując realizację projektów, zachęcamy do przemyślenia ich pod względem dostępności, która może dotyczyć różnych aspektów, np. tekst alternatywny na stronie internetowej, miejsce dla asystenta osoby z niepełnosprawnością podczas wydarzenia, audiodeskrypcja filmów, czy tłumaczenia na PJM. Rekomendujemy opisanie w składanej ofercie realizacji zadania publicznego w jaki sposób zostanie zapewniona dostępność dla osób ze szczególnymi potrzebami w wymiarze architektonicznym, cyfrowym i informacyjno-komunikacyjnym, a także ewentualnie dostęp alternatywny. Te informacje należy zamieścić w ofercie (np. w sekcji III „Opis zadania”, pkt. 3 „Syntetyczny opis zadania”, czy w sekcji VI oferty „Inne informacje”) składanej w ramach m.in. ogłoszonego otwartego konkursu ofert. Ważne jest, aby w kosztorysie oferty uwzględnić wysokość środków przeznaczonych na realizację podobnych działań np. wolontariat. Warto podkreślić, że konieczność zapewnienia dostępności nie jest niczym nowym. Brak dyskryminacji i równość wobec prawa to podstawy zawarte w Konstytucji RP, jednak ustawa znacznie doprecyzowuje tę kwestię.
-
DOSTĘPNOŚĆ - dostępność architektoniczna, cyfrowa oraz informacyjno-komunikacyjna, co najmniej w zakresie określonym przez minimalne wymagania, o których mowa w art. 6 ustawy o dostępności (zapewnienie dostępu do przestrzeni, informacji itp. wolnej od barier dla osób ze szczególnymi potrzebami);
-
BARIERA - przeszkoda lub ograniczenie architektoniczne, cyfrowe lub informacyjno-komunikacyjne, które uniemożliwia lub utrudnia osobom ze szczególnymi potrzebami udział w różnych sferach życia na zasadzie równości z innymi osobami;
-
OSOBA ZE SZCZEGÓLNYMI POTRZEBAMI - osoba, która ze względu na swoje cechy zewnętrzne lub wewnętrzne, albo ze względu na okoliczności, w których się znajduje, musi podjąć dodatkowe działania lub zastosować dodatkowe środki w celu przezwyciężenia bariery, aby uczestniczyć w różnych sferach życia na zasadzie równości z innymi osobami;
-
UNIWERSALNE PROJEKTOWANIE - projektowanie produktów, środowiska, programów i usług w taki sposób, by były użyteczne dla wszystkich, w możliwie największym stopniu, bez potrzeby adaptacji lub specjalistycznego projektowania, które nie wyklucza pomocy technicznych dla szczególnych grup osób z niepełnosprawnościami, jeżeli jest to potrzebne;
-
RACJONALNE USPRAWNIENIE - konieczne i odpowiednie zmiany i dostosowania, nie nakładające nieproporcjonalnego lub nadmiernego obciążenia jeśli jest to potrzebne w konkretnym przypadku, w celu zapewnienia osobom z niepełnosprawnościami możliwości korzystania z wszelkich praw człowieka i podstawowych wolności oraz ich wykonywania na zasadzie równości z innymi osobami.
-
Minimalne wymagania, o których mowa w art. 6 ustawy o dostępności
-
w przestrzeniach komunikacyjnych budynków nie może być barier poziomych i pionowych;
-
w budynku muszą być zainstalowane urządzenia lub zastosowane środki techniczne oraz rozwiązania architektoniczne, które umożliwiają dostęp do wszystkich pomieszczeń (oprócz pomieszczeń technicznych);
-
należy zapewnić informację (wizualną i dotykową lub głosową) na temat rozkładu pomieszczeń w budynku;
-
należy zapewnić wstęp do budynku osobie korzystającej z psa asystującego;
-
należy zapewnić osobom ze szczególnymi potrzebami możliwości ewakuacji lub ich uratowania w inny sposób.
-
Minimalne wymagania służące zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami w zakresie dostępności cyfrowej:
-
ochrony i promocji zdrowia, w tym działalności leczniczej,
-
działalności na rzecz osób niepełnosprawnych,
-
działalności na rzecz osób w wieku emerytalnym,
-
dane kontaktowe oraz link do Biuletynu Informacji Publicznej (o ile organizacja go prowadzi, a wynika to z innych przepisów),
-
narzędzia kontaktowe (np. formularze, tłumacz migowy on-line),
-
nawigację,
-
deklarację dostępności,
-
informację dotyczące sytuacji kryzysowej,
-
dokumenty urzędowe oraz wzory umów lub wzory innych dokumentów przeznaczonych do zaciągania zobowiązań cywilnoprawnych (np. zamieszczony na stronie internetowej regulamin, czy formularz zamówienia).
-
materiałów archiwalnych – czyli publikowanych przed 23 września 2018 r.,
-
transmisji on-line nadawanych na żywo,
-
dokumentów, plików i innych treści, które nie są niezbędne do realizacji bieżących zadań,
-
treści otrzymanych od innych podmiotów,
-
niektóre mapy, dzieła sztuki i zabytki.
- Obsługa z wykorzystaniem środków wspierających komunikowanie się, o których mowa w art. 3 pkt 5 ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o języku migowym i innych środkach komunikowania się (Dz.U. z 2017 r. poz. 1824), lub przez wykorzystanie zdalnego dostępu online do usługi tłumacza przez strony internetowe i aplikacje.
- Instalacja urządzeń lub innych środków technicznych do obsługi osób słabosłyszących, w szczególności pętli indukcyjnych, systemów FM lub urządzeń opartych o inne technologie, których celem jest wspomaganie słyszenia.
- Zapewnienie na stronie internetowej danego podmiotu informacji o zakresie jego działalności - w postaci elektronicznego pliku zawierającego tekst odczytywalny maszynowo, nagrania treści w polskim języku migowym oraz informacji w tekście łatwym do czytania.
-
Zapewnienie, na wniosek osoby ze szczególnymi potrzebami, komunikacji
z podmiotem publicznym w formie określonej w tym wniosku.
- Czym jest dostęp alternatywny?
- W indywidualnym przypadku, jeżeli ze względów technicznych lub prawnych, nie da się zapewnić dostępności osobie ze szczególnymi potrzebami w zakresie minimalnej dostępności architektonicznej, cyfrowej czy informacyjno-komunikacyjnej, należy zapewnić takiej osobie dostęp alternatywny.
- Dostęp alternatywny, w zakresie dostępności architektonicznej i informacyjno-komunikacyjnej, polega w szczególności na:
- zapewnieniu osobie ze szczególnymi potrzebami wsparcia innej osoby lub
-
zapewnieniu wsparcia technicznego osobie ze szczególnymi potrzebami, w tym
z wykorzystaniem nowoczesnych technologii, lub - wprowadzeniu takiej organizacji, która umożliwi realizację potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami, w niezbędnym zakresie dla tych osób.
- W przypadku gdy nie jest możliwe zapewnienie dostępności cyfrowej elementu strony internetowej lub aplikacji mobilnej należy zapewnić dostęp alternatywny. Może to być np.:
- kontakt telefoniczny lub mailowy,
- dostęp z udziałem tłumacza języka migowego (osobiście lub on-line),
- dostarczenie dokumentu w innym formacie (np. elektronicznym).