TOekoMYŚL

I miejsce dla Przedszkola nr 2 w Opalenicy za udział w konkursie „Miesiąc dla Ziemi – wieki dla pokoleń”

  • 21-07-2021
  • Autor: Krystian Dybek
Przedszkole nr 2 w Opalenicy w ramach akcji promującej postawy ekologicznej wśród mieszkańców powiatu nowotomyskiego, przeprowadziło kilkanaście akcji proekologicznych. Punktem wyjścia dla działań promujących ekologię były zajęcia dydaktyczne utrwalające wiadomości z zakresu segregacji śmieci, oszczędzania wody, prądu. Dzieci poznały również źródła odnawialne energii. Niezwykle istotne w pracy z dzieckiem było zwrócenie uwagi na wykorzystywanie papieru każdego dnia w salach przedszkolnych oraz wykorzystywanie „ścinek”. Dzieci z naszego przedszkola wiedzą, że ekologia to nie tylko segregacja śmieci, lecz także
korzystanie z roweru, czy hulajnogi, oddawanie ubrań, zakręcanie kranu, czy dosadzanie roślin w ogrodach. 
 
Dzieci podczas działań przedszkolnych segregowały śmieci, utrwalając kolory pojemników, sadziły kwiaty, sprzątały okoliczne tereny. Przelewały, mierzyły, „czyściły” wodę, z szacunkiem do źródła życia jakim jest woda. Trening mycia rąk, oraz nalewanie wody do kubka podczas mycia zębów to nawyki kształtowane od najmłodszych lat. Przeprowadzono, spotkanie z Panem Sławomirem Wolnym, specjalistą od wodociągów, kanalizacji w miejscowości Opalenica. Termin recykling i torba wielokrotka dla przedszkolaków, nie są obcymi słowami, jednak przez własne działanie dziecko zrozumie, czym jest wykorzystywanie ponowne przedmiotu – w grupie 3 latków przeprowadzono konkurs na wykonanie „Eko- zwierzątka”. Grupa starszaków wykonała własne gry ekologiczne utrwalające zdobytą wiedzę, wykorzystując nakrętki jako pionki. Działanie dydaktyczne, wiedza wyniesiona z przedszkola została utrwalona wśród dzieci poprzez działania z rodzicami. Motywatorem dla dziecka było stworzenie „ Paszportu ekologicznego”, który miał na celu zmotywować dzieci do działania. Paszport zawierał symbole czynności, które dziecko może wykonać z rodzicem. Nawiązując współpracę z rodzicami nasze przedszkolaki jeszcze bardziej zadbały o świat ich otaczający: od zakupów w sklepie ogrodniczym, jadać do niego na hulajnodze, przez przygotowanie ogródka do wysiewu roślin. Dzieci wykorzystywały wodę z deszczówki do podlewania własnych upraw. Wiele rodzin zaangażowało się w sprzątanie okolicy – idąc na space, czy przy pojemnikach na śmieci osiedlowych. Segregacja śmieci była także motorem do odkładania nakrętek, aby pomóc innym dzieciom i zapełniać „Serduszkowe pojemiki” w naszym mieście. Jedną z czynności dzięki, którym można było zdobyć punkt była zamiana samochodu na ekologiczne pojazdy. Zaobserwować można było pod naszym przedszkolem większą ilość rowerów czy hulajnogi. Wyjazdy rodzinne to bardzo duży aspekt także dla dotlenienia organizmu oraz dbania o własne zdrowie i rozwój. Dzieci wiedzą jak ważne w naszym życiu są zwierzęta i ich rola w ogrodzie czy parku przedłuża nasze życie. Dzięki temu powstały poidełka dla owadów, zostały zbudowane karmniki, oraz budki lęgowe. Dziecko przebywając w lesie wie, że jest gościem, rozumie, że ekologia to tez szacunek do natury i zachowanie ciszy. W przestrzeni przedszkolnej pojawiły się plakaty, które rośliny wyrastają z resztek warzyw
np. Sałata, cebula, pietruszka. Dzięki nim wiele osób zainspirowało się do wykorzystania przestrzeni, doniczek czy „ożywienia” przydomowych ogródków. Grupa starszaków wybrała się do ogrodu warzywnego w celu obserwacji wzrostu nowalijek. Dzieci w sali przygotowały sałatkę warzywna oraz owocową. Spróbowały nowych smaków herbat, czy syropu z mniszka. Duże znaczenie miało także wykorzystanie naturalnego produktu w pracach plastycznych. Zarówno kwieciste obraz, czy pachnące ziołami arcydzieła przedszkolaków uwrażliwiły dzieci na otaczający je świat. W grupie 4 latków przeprowadzono „Warsztaty fotograficzne”, który miał na celu obserwację świata, utrwalenie piękna na obrazie. Zaanagażowanie rodziców przy akcji „ Miesiąc dla ziemi - wieki dla pokoleń” przyczynił się nie tylko do czystszego świata, ale także utrwalił wiadomości, jak zostać EKO - LOŻKĄ. Rodzice przedszkolaków tak zainspirowali się działaniem, że powstały wiersze dotyczące ekologii, aby docenić trud włożony w pracę zakupiono rośliny, wspierające produkcję miodu. W projekcie wzięło udział 124 dzieci wraz z rodzinami. Działania proekologiczne stały się codziennością, a ich następstwa przedłużaniem życia.
 
 
 
 

Elementy dodatkowe powiązane z tą informacją