Godziny urzędowania
Powiatowy Rzecznik Konsumentów
- 16-05-2013
- drukuj
Powiatowy Rzecznik Konsumentów - Lidia Laboch
Miejsce urzędowania:
Starostwo Powiatowe w Nowym Tomyślu,
ul. Poznańska 33, budynek D, pok. 8
tel.: 61 44 26 742
Miejsce urzędowania:
Starostwo Powiatowe w Nowym Tomyślu,
ul. Poznańska 33, budynek D, pok. 8
tel.: 61 44 26 742
Konsumenci są przyjmowani:
- we wtorki w godz. od 7:30 do 11:30
- we wtorki w godz. od 7:30 do 11:30
- w środy w godz. od 11:30 do 15:30
- w czwartki w godz. 7:30 do 15:30
Zadania jakie wykonuje rzecznik konsumentów są określone w art. 42 ust. 1, 2 i 3 ustawy
z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów, który brzmi:
1. Do zadań rzecznika konsumentów w szczególności należy:
1) zapewnienie bezpłatnego poradnictwa konsumenckiego i informacji prawnej w zakresie ochrony interesów konsumentów,
2) składanie wniosków w sprawie stanowienia i zmiany przepisów prawa miejscowego
w zakresie ochrony interesów konsumentów,
3) występowanie do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i interesów konsumentów,
4) współdziałanie z właściwymi miejscowo delegaturami Urzędu, organami Inspekcji Handlowej oraz organizacjami konsumenckimi,
5) wykonywanie zadań określonych w ustawie lub przepisach odrębnych.
2. Rzecznik konsumentów może w szczególności wytaczać powództwa na rzecz konsumentów oraz wstępować, za ich zgodą, do toczącego się postępowania w sprawach o ochronę interesów konsumentów.
3. Rzecznik konsumentów w sprawach o wykroczenia na szkodę konsumentów jest oskarżycielem publicznym w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 24 sierpnia 2001 r. – Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia.
z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów, który brzmi:
1. Do zadań rzecznika konsumentów w szczególności należy:
1) zapewnienie bezpłatnego poradnictwa konsumenckiego i informacji prawnej w zakresie ochrony interesów konsumentów,
2) składanie wniosków w sprawie stanowienia i zmiany przepisów prawa miejscowego
w zakresie ochrony interesów konsumentów,
3) występowanie do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i interesów konsumentów,
4) współdziałanie z właściwymi miejscowo delegaturami Urzędu, organami Inspekcji Handlowej oraz organizacjami konsumenckimi,
5) wykonywanie zadań określonych w ustawie lub przepisach odrębnych.
2. Rzecznik konsumentów może w szczególności wytaczać powództwa na rzecz konsumentów oraz wstępować, za ich zgodą, do toczącego się postępowania w sprawach o ochronę interesów konsumentów.
3. Rzecznik konsumentów w sprawach o wykroczenia na szkodę konsumentów jest oskarżycielem publicznym w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 24 sierpnia 2001 r. – Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia.
UWAGA!
Konsumenci spoza terenu powiatu nowotomyskiego powinni skontaktować się z właściwym dla ich miejsca zamieszkania rzecznikiem konsumentów, szczegółowe dane dostępne na stronie www.uokik.gov.pl .
Rzecznik występuje do przedsiębiorcy po uprzednim wyczerpaniu przez konsumenta postępowania reklamacyjnego.
W razie odrzucenia przez przedsiębiorcę argumentów przedstawionych przez Rzecznika, dla dalszego dochodzenia roszczeń pozostaje konsumentowi droga sądowa.
Prowadzona przez Rzecznika interwencja w sprawie nie przerywa biegu przedawnienia. Decydując się na skierowanie sprawy na drogę postępowania sądowego konsument musi pamiętać, że roszczenia:
- z tytułu rękojmi za wady rzeczy ruchomych (w tym za wady dzieła) przedawniają się z upływem roku od stwierdzenia wady, nie wcześniej niż po dwóch latach od wydania zakupionego towaru
- z tytułu rękojmi za wady nieruchomości przedawniają się z upływem roku od stwierdzenia wady, nie wcześniej niż po pięciu latach od wydania nieruchomości.
Powiatowy Rzecznik Konsumentów nie dysponuje środkami mogącymi zmusić przedsiębiorcę do spełnienia roszczeń konsumenta.
Rzecznik nie ma możliwości prowadzenia postępowania dowodowego (nie ma uprawnień kontrolnych, możliwości powołania rzeczoznawcy itp.)
Działania Rzecznika stanowią głównie próbę rozwiązania sprawy w sposób polubowny; podjęcie interwencji nie jest jednak równoznaczne z uznaniem roszczeń konsumenta za słuszne.
Instytucje i organizacje non-profit, zajmujące się ochroną konsumentów:
-
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
http://www.uokik.gov.pl
-
Europejskie Centrum Konsumenckie
http://www.konsument.gov.pl
-
Urząd Komunikacji Elektronicznej
http://www.uke.gov.pl
-
Urząd Regulacji Energetyki
http://www.ure.gov.pl
-
Komisja Nadzoru Finansowego
http://www.knf.gov.pl
-
Rzecznik Finansowy (do 11.10.2015 r. Rzecznik Ubezpieczonych)
http://rf.gov.pl
-
Arbiter Bankowy
http://www.zbp.pl
-
Federacja Konsumentów
http://www.federacja-konsumentow.org.pl
Stowarzyszenie Konsumentów Polskich
http://www.konsumenci.org
-
Urząd Lotnictwa Cywilnego
http://www.ulc.gov.pl
Wzory pism i reklamacji konsumenckich:
Strona internetowa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów zawierająca wzory reklamacji i pism konsumenckich:
Strony internetowe Stowarzyszenia Konsumentów Polskich zawierające wzory reklamacji i pism konsumenckich:
Plakaty i ulotki do pobrania: