Dzisiaj jest: Czwartek, 2 Maj 2024 Imieniny: Anatola i Zygmunta
Logo: epuap Logo: BIP Logo: Facebook Logo: UE
Logo: Powiatnowotomyski

Menu dostępności

Aktualności

Środa z profilaktyką

  • 13-10-2021
  • Autor: Krystian Dybek
  • drukuj
Szanowni Państwo, 
 
W tym tygodniu w ramach cyklicznej akcji pod nazwą „Środa z profilaktyką” Narodowy Fundusz Zdrowia przygotował film z udziałem ekspertów oraz ulotkę zawierającą informacje nt. Profilaktyki raka piersi.
 
 
Rocznie raka piersi rozpoznaje się u ok 1 500 000 kobiet na całym świecie.
W Polsce stwierdza się rocznie ponad 18 500 nowych przypadków zachorowań.
Każda kobieta ma 12 % ryzyko, że zachoruje na raka piersi. Oznacza to, że 1 na 8 kobiet w którymś momencie życia zachoruje na ten nowotwór.
 
 
Czym jest rak piersi?
Rak piersi to nowotwór złośliwy powstający z komórek gruczołu piersiowego. Rozwija się miejscowo i może dawać przerzuty do węzłów chłonnych i narządów wewnętrznych. To najczęściej występujący nowotwór złośliwy u kobiet w większości przypadków jest diagnozowany zbyt późno, co ma negatywny wpływ na leczenie.
 
Niepokojące objawy
Niepokojące są wszelkie zmiany w obrębie piersi. Konieczna jest konsultacja ze specjalistą, gdy zauważono:
• zmianę wielkości i kształtu piersi, która nie ustąpiła po miesiączce;
• guzki lub zgrubienia wyczuwalne w piersi lub pod pachą;
• zmianę koloru skóry piersi;
• wciąganie skóry piersi;
• zmiany w obrębie brodawki piersi;
• wyciek z piersi.
 
Czynniki ryzyka
Wczesna diagnoza to większa szansa na wyleczenie lub lepszą jakość życia.
Nadal nie są znane dokładne przyczyny powstawania raka piersi. Istnieje jednak wiele zidentyfikowanych czynników, które zwiększają ryzyko jego wystąpienia:
• płeć i wiek - najwięcej zachorowań występuje u kobiet po 50 roku życia;
• obciążenie genetyczne - choroby w najbliższej rodzinie;
• wieloletnie przyjmowanie hormonalnej terapii zastępczej;
• czynniki hormonalne, np wczesny wiek pierwszej miesiączki lub późna menopauza;
• niezdrowy styl życia (niewłaściwa dieta, nadwaga i otyłość oraz niedostateczna aktywność fizyczna);
• częste spożywanie alkoholu;
• palenie tytoniu;
• choroby piersi w wywiadzie.
 
Samobadanie piersi
1. Stojąc przed lustrem unieś ręce do góry i sprawdź czy nie występują zmiany w kształcie, wielkości piersi i kolorze skóry.
2. Opuszkami palców jednej dłoni zbadaj pierś strony przeciwnej. Zacznij od górnej zewnętrznej ćwiartki piersi. Badanie przeprowadzaj zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Zbadaj obie piersi.
3. Ściśnij delikatnie brodawkę, aby sprawdzić czy nie zauważysz wydzieliny.
4. Połóż się wygodnie na plecach, ponownie zbadaj obie piersi, oraz oba doły pachowe (sprawdź czy węzły chłonne nie są powiększone).
 
Program profilaktyki raka piersi
Podstawowym badaniem wykonywanym w ramach programu profilaktyki raka piersi jest mammografia. Program skierowany jest do grupy kobiet najbardziej zagrożonych rakiem piersi w wieku od 50 do 69 lat, które spełniają jedno z poniższych kryteriów:
• przez ostatnie dwa lata nie miały wykonywanej mammografii;
• otrzymały w ramach realizacji programu pisemne wskazanie do wykonania ponownego badania mammograficznego po upływie 12 miesięcy.
Badanie mammograficzne można wykonać w poradniach stacjonarnych lub w mammobusie, który dojeżdża do najodleglejszych zakątków Polski.
Wykazy poradni stacjonarnych oraz miejsca postojów mammobusów są dostępne na stronach Oddziałów Wojewódzkich NFZ.
Do udziału w programie profilaktyki raka piersi nie jest potrzebne skierowanie. Wystarczy zgłosić się osobiście lub umówić na wizytę telefonicznie do jednej z poradni, które podpisały z NFZ umowę na realizację programu.
Kobiety, które nie kwalifikują się do objęcia programem profilaktycznym mogą również wykonać mammografię lub USG piersi na podstawie skierowania wydanego przez lekarza specjalistę ( onkologa).
 
Szczegółowe informacje o programie znajdziesz na stronie:
 
Pełny materiał filmowy wraz z ulotką znajduje się na stronie:
 
 

Wręczono międzynarodowe certyfikaty

  • 13-10-2021
  • Autor: Krystian Dybek
  • drukuj
We wtorek, 12 października w Aesculap Akademii odbyło się uroczyste wręczenie certyfikatów IHK, nadawanych przez Niemiecką Izbę Przemysłowo-Handlową absolwentom Zespołu Szkół nr 1 w Nowym Tomyślu.  Gratulacje dla dziewięciu najlepszych absolwentów kończących szkołę w 2020 oraz 2021 r., a zarazem najlepszych młodych pracowników firmy Aesculap Chifa wręczyli: Prezes Zarządu Slawomir Lukaszyk, Vice Prezes Zarządu Mariusz Bożek oraz Członek Zarządu Aesculap AG ds. Marketingu, Sprzedaży i HR dr Jens von Lackum. W związku z zakończeniem przez absolwentów niemiecko-polskiego projektu szkolenia w zakresie Mechanika Narzędzi, obecny na spotkaniu wicestarosta nowotomyski Marcin Brambor wręczył wyróżnionym upominki rzeczowe.
 
Certyfikaty otrzymali: Tomala Sara, Andrzejak Kacper, Grygiel Mikołaj, Hirschfeld Mateusz, Łangowicz Szymon, Dziurla Jakub, Kaczmarek Paweł, Pigla Szymon, Szuba Patryk.

Starosta informuje

  • 12-10-2021
  • Autor: Kamil Kałek
  • drukuj
Starosta Nowotomyski działając na podstawie art. 35 par.1 ustawy  z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2020 r. poz. 1990 ze zm.) przekazuje do publicznej wiadomości: Wykaz nieruchomości Skarbu Państwa położonej w obrębie Boruja Kościelna, gmina Nowy Tomyśl oznaczonej ewidencyjnie jako działka nr 82 przeznaczonej do dzierżawy w trybie przetargu nieograniczonego.
 
Załącznik:
 

Starosta informuje

  • 12-10-2021
  • Autor: Kamil Kałek
  • drukuj
Starosta Nowotomyski działając na podstawie art. 35 par.1 ustawy  z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2020 r. poz. 1990 ze zm.) przekazuje do publicznej wiadomości: Wykaz nieruchomości Skarbu Państwa położonej w obrębie Wąsowo, gmina Kuślin oznaczonej ewidencyjnie jako działka nr 707 przeznaczonej do sprzedaży w trybie przetargu nieograniczonego.
 
Załącznik:
 

Organizacje pozarządowe pamiętajcie o dostępności!

  • 12-10-2021
  • Autor: Kamil Kałek
  • drukuj
Od dnia 5 września br. weszły w życie kolejne przepisy ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz. U. z 2020 r. poz. 1062), które dotyczą również działań sektora pozarządowego. Na podstawie ww. ustawy obowiązek uwzględnienia szeroko rozumianej „dostępności” będzie dotyczył również podmiotów inne niż publiczne, w tym także organizacji pozarządowych i podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2020 r. poz. 1057 z późn. zm.), w przypadku, gdy zawierają one umowę z podmiotem publicznym (np. z Powiatem Nowotomyskim) o realizację/powierzenie realizacji zadania/zadań publicznych lub zamówień publicznych.
 
Zgodnie z art. 4 ust. 3 ustawy o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, w przypadku zlecania albo powierzania realizacji zadań publicznych finansowanych z udziałem środków publicznych lub udzielania zamówień publicznych podmiotom innym niż podmioty publiczne, podmiot publiczny jest obowiązany do określenia w treści umowy warunków służących zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, z uwzględnieniem minimalnych wymagań. Minimalne wymagania służące zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami obejmują: 
  • dostępność architektoniczną,

  • cyfrową,

  • informacyjno-komunikacyjną. 

 
Oznacza to, że organizacja zajęć/spotkań związanych z realizacją zadań publicznych powinna odbywać się w miejscu spełniającym wymagania, o których mowa w art. 6 pkt 1 ustawy o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami. Informacje na temat zajęć/spotkań związanych z realizacją zadań publicznych powinny być udzielane z uwzględnieniem wymagań określonych w art. 6 pkt 2 i 3 ustawy o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (o tym w szczegółach w dalszej części tekstu). W indywidualnym przypadku, jeżeli podmiot realizujący zadanie publiczne nie jest w stanie, w szczególności ze względów technicznych lub prawnych, zapewnić dostępności osobie ze szczególnymi potrzebami w zakresie, o którym mowa w art. 6 ustawy o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, podmiot ten jest obowiązany zapewnić takiej osobie dostęp alternatywny.
 
W związku z powyższym, planując realizację projektów, zachęcamy do przemyślenia ich pod względem dostępności, która może dotyczyć różnych aspektów, np. tekst alternatywny na stronie internetowej, miejsce dla asystenta osoby z niepełnosprawnością podczas wydarzenia, audiodeskrypcja filmów, czy tłumaczenia na PJM. Rekomendujemy opisanie w składanej ofercie realizacji zadania publicznego w jaki sposób zostanie zapewniona dostępność dla osób ze szczególnymi potrzebami w wymiarze architektonicznym, cyfrowym i informacyjno-komunikacyjnym, a także ewentualnie dostęp alternatywny. Te informacje należy zamieścić w ofercie (np. w sekcji III „Opis zadania”, pkt. 3 „Syntetyczny opis zadania”, czy w sekcji VI oferty „Inne informacje”) składanej w ramach m.in. ogłoszonego otwartego konkursu ofert. Ważne jest, aby w kosztorysie oferty uwzględnić wysokość środków przeznaczonych na realizację podobnych działań np. wolontariat. Warto podkreślić, że konieczność zapewnienia dostępności nie jest niczym nowym. Brak dyskryminacji i równość wobec prawa to podstawy zawarte w Konstytucji RP, jednak ustawa znacznie doprecyzowuje tę kwestię.
Biorąc pod uwagę powyższe, przedstawiamy poniżej odpowiedzi na najbardziej nurtujące  pytania:
 
Czym jest „dostępność”? - Słownik pojęć
  1. DOSTĘPNOŚĆ - dostępność architektoniczna, cyfrowa oraz informacyjno-komunikacyjna, co najmniej w zakresie określonym przez minimalne wymagania, o których mowa w art. 6 ustawy o dostępności (zapewnienie dostępu do przestrzeni, informacji itp. wolnej od barier dla osób ze szczególnymi potrzebami);

  2. BARIERA - przeszkoda lub ograniczenie architektoniczne, cyfrowe lub informacyjno-komunikacyjne, które uniemożliwia lub utrudnia osobom ze szczególnymi potrzebami udział w różnych sferach życia na zasadzie równości z innymi osobami;

  3. OSOBA ZE SZCZEGÓLNYMI POTRZEBAMI - osoba, która ze względu na swoje cechy zewnętrzne lub wewnętrzne, albo ze względu na okoliczności, w których się znajduje, musi podjąć dodatkowe działania lub zastosować dodatkowe środki w celu przezwyciężenia bariery, aby uczestniczyć w różnych sferach życia na zasadzie równości z innymi osobami;

  4. UNIWERSALNE PROJEKTOWANIE - projektowanie produktów, środowiska, programów i usług w taki sposób, by były użyteczne dla wszystkich, w możliwie największym stopniu, bez potrzeby adaptacji lub specjalistycznego projektowania, które nie wyklucza pomocy technicznych dla szczególnych grup osób z niepełnosprawnościami, jeżeli jest to potrzebne;

  5. RACJONALNE USPRAWNIENIE - konieczne i odpowiednie zmiany i dostosowania, nie nakładające nieproporcjonalnego lub nadmiernego obciążenia jeśli jest to potrzebne w konkretnym przypadku, w celu zapewnienia osobom z niepełnosprawnościami możliwości korzystania z wszelkich praw człowieka i podstawowych wolności oraz ich wykonywania na zasadzie równości z innymi osobami.

  • Minimalne wymagania, o których mowa w art. 6 ustawy o dostępności

Jakie są minimalne wymagania służące zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami w zakresie dostępności architektonicznej?
 
Na minimalne wymagania składają się następujące warunki:
  1. w przestrzeniach komunikacyjnych budynków nie może być barier poziomych i pionowych;

  2. w budynku muszą być zainstalowane urządzenia lub zastosowane środki techniczne oraz rozwiązania architektoniczne, które umożliwiają dostęp do wszystkich pomieszczeń (oprócz pomieszczeń technicznych);

  3. należy zapewnić informację (wizualną i dotykową lub głosową) na temat rozkładu pomieszczeń w budynku;

  4. należy zapewnić wstęp do budynku osobie korzystającej z psa asystującego;

  5. należy zapewnić osobom ze szczególnymi potrzebami możliwości ewakuacji lub ich uratowania w inny sposób.

  • Minimalne wymagania służące zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami w zakresie dostępności cyfrowej:

1) Jakie przepisy prawa regulują wymagania w zakresie dostępności cyfrowej?
Ustawa z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych (Dz.U. z 2019 r. poz. 848 z późn. zm.).
2) Czy przepisy o dostępności cyfrowej dotyczą wszystkich organizacji pozarządowych?
Nie, dotyczą one podmiotów, o których mowa w art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, prowadzących działalnośćw sferze zadań publicznych wymienionych w art. 4 ust. 1 pkt 6, 7 lub 10 tej ustawy:
  • ochrony i promocji zdrowia, w tym działalności leczniczej,

  • działalności na rzecz osób niepełnosprawnych,

  • działalności na rzecz osób w wieku emerytalnym,

posiadających strony internetowe lub aplikacje mobilne, lub zarządzających elementami stron internetowych, lub aplikacji mobilnych zamieszczonymi w środowisku umożliwiającym zapewnienie dostępności cyfrowej treści.
Jeden z największych mitów dotyczących ustawy odnosi się do konieczności zakładania stron internetowych i aplikacji przez NGO. Ustawa dotyczy wyłącznie podmiotów, które mają lub zamierzają stworzyć strony internetowe.
 
3) Jakie są minimalne wymagania dostępności cyfrowej?
Szczegółowe wymagania określają przepisy ustawy o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych. Trzeba w szczególności zadbać o:
 
  • dane kontaktowe oraz link do Biuletynu Informacji Publicznej (o ile organizacja go prowadzi, a wynika to z innych przepisów),

  • narzędzia kontaktowe (np. formularze, tłumacz migowy on-line),

  • nawigację,

  • deklarację dostępności,

  •  informację dotyczące sytuacji kryzysowej,

  • dokumenty urzędowe oraz wzory umów lub wzory innych dokumentów przeznaczonych do zaciągania zobowiązań cywilnoprawnych (np. zamieszczony na stronie internetowej regulamin, czy formularz zamówienia).

To jest minimum, z którego nie można zrezygnować. Dostępna jednak musi być cała strona. By poznać pełną listę należy zapoznać się z ustawą. 
 
4) Czy są wyjątki w stosowaniu ustawy?
Tak, w art. 3 ustawy o dostępności można znaleźć wyłączenia stosowania ustawy, m.in. ustawy nie stosuje się do:
  • materiałów archiwalnych – czyli publikowanych przed 23 września 2018 r.,

  • transmisji on-line nadawanych na żywo,

  • dokumentów, plików i innych treści, które nie są niezbędne do realizacji bieżących zadań,

  • treści otrzymanych od innych podmiotów,

  • niektóre mapy, dzieła sztuki i zabytki.

 
Dostępność informacyjno-komunikacyjna
 
1) Jakie są minimalne wymagania służące zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami w zakresie dostępności informacyjno-komunikacyjnej?
  • Obsługa z wykorzystaniem środków wspierających komunikowanie się, o których mowa w art. 3 pkt 5 ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o języku migowym i innych środkach komunikowania się (Dz.U. z 2017 r. poz. 1824), lub przez wykorzystanie zdalnego dostępu online do usługi tłumacza przez strony internetowe i aplikacje.
  • Instalacja urządzeń lub innych środków technicznych do obsługi osób słabosłyszących, w szczególności pętli indukcyjnych, systemów FM lub urządzeń opartych o inne technologie, których celem jest wspomaganie słyszenia.
  • Zapewnienie na stronie internetowej danego podmiotu informacji o zakresie jego działalności - w postaci elektronicznego pliku zawierającego tekst odczytywalny maszynowo, nagrania treści w polskim języku migowym oraz informacji w tekście łatwym do czytania.
  • Zapewnienie, na wniosek osoby ze szczególnymi potrzebami, komunikacji
    z podmiotem publicznym w formie określonej w tym wniosku.
  • Czym jest dostęp alternatywny?
 
  1. W indywidualnym przypadku, jeżeli ze względów technicznych lub prawnych, nie da się zapewnić dostępności osobie ze szczególnymi potrzebami w zakresie minimalnej dostępności architektonicznej, cyfrowej czy informacyjno-komunikacyjnej, należy zapewnić takiej osobie dostęp alternatywny.
  2. Dostęp alternatywny, w zakresie dostępności architektonicznej i informacyjno-komunikacyjnej, polega w szczególności na:
  • zapewnieniu osobie ze szczególnymi potrzebami wsparcia innej osoby lub
  • zapewnieniu wsparcia technicznego osobie ze szczególnymi potrzebami, w tym
    z wykorzystaniem nowoczesnych technologii, lub
  • wprowadzeniu takiej organizacji, która umożliwi realizację potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami, w niezbędnym zakresie dla tych osób.
  1. W przypadku gdy nie jest możliwe zapewnienie dostępności cyfrowej elementu strony internetowej lub aplikacji mobilnej należy zapewnić dostęp alternatywny. Może to być np.:
  • kontakt telefoniczny lub mailowy,
  • dostęp z udziałem tłumacza języka migowego (osobiście lub on-line),
  • dostarczenie dokumentu w innym formacie (np. elektronicznym).
PODSUMOWANIE:
Mając na uwadze powyższe wytyczne, organizacja pozarządowa samodzielnie powinna dopilnować przestrzegania przez siebie ww. przepisów prawa. Dodatkowo, w umowach zawieranych przez podmioty publiczne (w tym przez Powiat, czy Gminę) z  tzw. organizacjami „trzeciego sektora”, powinny się znaleźć postanowienia określające warunki służące zapewnianiu dostępności w zakresie realizacji tych zadań. Oznacza to, że wszystkie działania realizowane ze środków publicznych, zlecane/powierzane do realizacji NGO powinny być realizowane z uwzględnieniem warunków dostępności, ale warunki te powinny być określone w umowach w sposób adekwatny do zakresu danego zadania (lub ewentualnie zamówienia).  Nie jest więc wymagane, by podmiot publiczny realizując zadanie związane np. z organizacją wydarzenia kulturowego (np. wystawy) zleconego do realizacji w trybie uproszczonym, tzw. „małe granty”  spełniał w s z y s t k i e wymagania określone w art. 6 ustawy o dostępności. Powinien jednak zapewnić dostępność w tym obszarze, jak i zakresie, jakiego dotyczy powierzone/zlecone zadanie w oparciu o stosowne przepisy ustawy. Warunki te zostaną każdorazowo określone indywidualnie w zależności od zlecanego do realizacji zadania publicznego. Składając ofertę w trybie konkursowym lub uproszczonym, organizacje pozarządowe powinny jednak mieć na względzie fakt, iż wymagania ustawowe powinny być  spełnione.
 
Przydatne strony internetowe:
https://publicystyka.ngo.pl/prawo-o-dostepnosci-cyfrowej-a-ngo
https://publicystyka.ngo.pl/obowiazki-prawne-organizacji-pozarzadowych-w-zakresie-zapewniania-dostepnosci-osobom-z-niepelnosprawnosciami
https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20190001696
 

Zapraszamy na szlak wikliny

  • 11-10-2021
  • Autor: Kamil Kałek
  • drukuj
W sobotę, 8 października w gminie Miedzichowo odbyła się impreza plenerowa popularyzująca szlak wikliny - jedną z najnowszych turystycznych destynacji na terenie powiatu nowotomyskiego. Promuje on tradycje plecionkarsko - wikliniarskie gminy Miedzichowo i gminy Nowy Tomyśl.
 
W Kinie za Rogiem w Bolewicach wyświetlono przedpremierowo film „Szlak Wikliny - Zapleciona przygoda”, przedstawiający przebieg szlaku i atrakcje jakie czekają na przemierzających go turystów. Jest ich sporo. Można zwiedzić m.in.: firmy i warsztaty wikliniarskie na terenie obu gmin, Muzeum Wikliniarstwa i Chmielarstwa, gospodarstwa agroturystyczne, fermę strusi, zagrodę z kozami, skosztować wyjątkowego octu jabłkowego, zobaczyć wiklinowe formy architektoniczne, czy największy wiklinowy kosz na świecie.Z kolei w skansenie Dymarki Miedzichowskie otwarto wystawę stałą „Na szlaku wikliny”, gdzie zaprezentowano archiwalne zdjęcia, ciekawe wiklinowe formy, w tym replikę  Wieży Marii na Czarcim Wzgórzu i Zwiadka - maskotkę gminy Miedzichowo i warsztat plecionkarza. Na zwiedzających czekał również poczęstunek przygotowany przez Koło Gospodyń Wiejskich z Jabłonki Starej i pokaz filmu „Szlak Wikliny - Zapleciona przygoda”.
 
Wśród gości biorących udział w wydarzeniu znaleźli się m.in. Grażyna Brzezińska - zastępca dyrektora Departamentu Kultury Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego, Marcin Brambor -wicestarosta nowotomyski, Włodzimierz Hibner - burmistrz Nowego Tomyśla, Tadeusz Kołecki -  przewodniczący Rady Gminy Miedzichowo, Grzegorz Garczyński - nadleśniczy Nadleśnictwa Bolewice, Andrzej Chwaliński - kierownik Muzeum Wikliniarstwa
i Chmielarstwa w Nowym Tomyślu i Ireneusz Witkowski - dyrektor biura LGD KOLD. Gospodarz gminy - wójt Stanisław Piechota podziękował za finansowe i merytoryczne wsparcie projektu, wyrażając nadzieję, że będzie się on dalej rozwijał i przyciągał coraz więcej turystów i osób zainteresowanych wikliniarstwem i plecionkarstwem. Wicestarosta nowotomyski Marcin Brambor zwrócił uwagę na dobrą i efektywną  współpracę pomiędzy powiatem i gminami
w realizacji tego przedsięwzięcia.  
 
Przypomnijmy: szlak wikliny to projekt Gminy Miedzichowo, realizowany we współpracy z Powiatem Nowotomyskim i Gminą Nowy Tomyśl. Jednym z jego głównych celów jest promocja wikliniarskiego rzemiosła. Honorowy patronat nad projektem objął starosta nowotomyski Andrzej Wilkoński. Różnego rodzaju wsparcia udzieliły także następujące instytucje: Województwo Wielkopolskie, Muzeum Narodowe Rolnictwa i Przemysłu Rolno - Spożywczego w Szreniawie, Muzeum Wikliniarstwa i Chmielarstwa w Nowym Tomyślu i Wielkopolska Organizacja Turystyczna. Patronat medialny nad projektem objęli: TVP3 Poznań, Głos Wielkopolski,  Dzień Nowotomysko - Grodziski i portal www.naszemiasto.pl
 
 
 

Podsekcja podnoszenia ciężarów klubu LKS "Budowlani-Całus" w bukowcu

  • 11-10-2021
  • Autor: Krystian Dybek
  • drukuj
W Bukowcu rozpoczęła działalność podsekcja podnoszenia ciężarów klubu LKS "Budowlani-Całus". Dzięki uprzejmości proboszcza Marcina Kubiaka młodym sportowcom udostępniona została salka w Domu Katolickim działającym przy parafii. Zajęcia prowadzi olimpijka z Rio de Janeiro - Patrycja Piechowiak. Wszystkich zainteresowanych zaprasza się w poniedziałki o godz. 15:30 i w środy o godz. 15:00. Oferta skierowana jest przede wszystkim dla młodzieży od 11 roku życia.

"Wielkopolskie Rozmowy o Klimacie"

  • 07-10-2021
  • Autor: Krystian Dybek
  • drukuj
W środę, 6 października na Międzynarodowych Targach Poznańskich odbyła się  I Konferencja inauguracyjna "Ku przyszłości...", która rozpoczęła cykl spotkań "Wielkopolskie Rozmowy o Klimacie". W debacie udział wzięli przedstawiciele różnych środowisk: eksperci, politycy, samorządowcy, urzędnicy, społecznicy, przedstawiciele młodzieży, czy Kościoła. Organizatorem wydarzenia był Samorząd Województwa Wielkopolskiego. 
 
Konferencję otworzył Członek Zarządu Województwa Wielkopolskiego Jacek Bogusławski, który w swoim wystąpieniu podkreślił, że ochrona środowiska przyrodniczego i klimatu jest bardzo ważnym aspektem rozwoju zarówno na poziomie lokalnym, jak i regionalnym oraz globalnym. Powyższe okoliczności determinują konieczność przygotowania naszego Regionu do tych intensywnych procesów. Zależy nam na tym, aby zarówno starostowie powiatów, jak i włodarze wielkopolskich gmin a także wszyscy mieszkańcy naszego Województwa mieli szeroki dostęp do aktualnej sytuacji prawnej, najlepszych praktyk i wyzwań związanych z osiągnięciem neutralności klimatycznej w 2050 r. – powiedział Jacek Bogusławski. Wydarzenie to było okazją do wręczenia odznaczeń za zasługi dla województwa wielkopolskiego Pani Hannie Grunt oraz prof. dr. hab. Andrzejowi Mizgajskiemu. W debacie uczestniczył także wicestarosta nowotomyski Marcin Brambor.
 
 
 
 

VII Rajd Harcerski "Na Szlaku"

  • 05-10-2021
  • Autor: Krystian Dybek
  • drukuj
W sobotę, 2 października w Nowym Tomyślu odbyła się VII Edycja Rajdu Harcerskiego „Na Szlaku”. Dzień ten, nie został wybrany przypadkowo, bo zaledwie kilka dni wcześniej obchodzony był Światowy Dzień Turystyki. W imprezie udział wzięli mieszkańcy z terenu powiatu nowotomyskiego oraz jednostki harcerskie z Nowego Tomyśla, Urbanowa, Ośrodka ZHP BUK oraz Szczepu Harcerskiego Stęszew. 
 
 
Trasa rajdu przebiegała przez malownicze tereny Gminy Nowy Tomyśl. Uczestnicy rajdu zmagali się z wieloma zadaniami zręcznościowymi. Po dotarciu na metę na wszystkich uczestników czekała harcerska kawiarenka, dmuchany zamek, strzelnica z broni pneumatycznej oraz łuku.  Podczas apelu kończącego Rajd nagrodzono wszystkich uczestników upominkami, a zwycięzcom wręczono puchary oraz nagrody rzeczowe.
 
I miejsce zajęła 11 Drużyna Harcerska "Płomień" z Urbanowa,
II miejsce zajęła Szkoła Podstawowa nr 2 w Nowym Tomyślu,
III miejsce zajęła 16 DH Risum ze Stęszewa.
 
Tradycyjnie po zakończeniu rajdu odprawiona została polowa msza harcerska w intencji harcerzy. Mszę koncelebrował ks. Tadeusz Murawski. Zadanie to zostało dofinansowane z budżetu Powiatu Nowotomyskiego w ramach Otwartego Konkursu Ofert.
 
 

Otwarcie wystawy stałej w Miedzichowie

  • 04-10-2021
  • Autor: Kamil Kałek
  • drukuj
W sobotę, 9 października w skansenie Dymarki Miedzichowskie odbędzie się otwarcie stałej wystawy. Szczegóły na plakacie.
Masz uwagi do naszej strony? Napisz do nas!
  • CAPTCHA
    CAPTCHA służy odróżnieniu narzędzi zautomatyzowanych udających ludzi od rzeczywistych ludzi i ma za zadanie uniemożliwić botom rozsyłanie spamu przez tak zabezpieczone formularze. Przepisz kod z obrazka. Wielkość liter ma znaczenie. Jeśli nie możesz odczytać kodu kliknij w obrazek. Niewykorzystany kod jest ważny przez 15 minut.
    Jeśli obrazek jest nieczytelny, to go kliknij, aby zmienić grafikę. Niewykorzystany kod jest ważny przez 15 minut.